[[Atilinuxbeta] Package Maintainers - 8.18 Re-release]

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Čtvrtek Říjen 20 14:54:40 CEST 2005

xstodulk na fi.muni.cz@230.42.108.194.contactel.net <> wrote:
> autorských práv se nejedná, těch se autoři "vzdali" v GPL.

	Ujasněte si nejprve dojmy s pojmy. V našem právním státě (a nejenom
u nás) se není možno vzdát autorských práv - prostě autorství se nezbavíte
ani je nemůžete přepustit... Ano, existuje mnoho sporných bodů v GNU GPL, že
vyvstává otázka, zda-li je tato licence vůbec platná na území mnoha
evropských států - existuje poměrně sofistikovaně zpracovaný právní názor,
že tomu tak není a proto se valná většina z nás dopouští nelegálního užívání
software na základě smlouvy, která je neplatná a tedy nemáme právo ten
software používat... - hezký, viďte?

> trestným činem, je to porušení smlouvy. A ano vývojáři jádra
> můžou žalovat
> nVidii a ATI za porušování GPL a měli by to i vyhrát,
> uživatelé by je za
> takové vítězství ale asi neměli moc rádi.

	Problém se ve zcela jiném kontextu - různé výklady licence a práva
zastávají různé skupiny, na soudní spor nedošlo a nedošlo k němu proto, že
ani jedna strana se dneska necítí tak silná v kramflecích, zda-li je její
výklad ten správný a zda-li ho takto ohodnotí i případný soudce.... Ba co
více, jak je uvedeno výše, tato licence nectí často práva uživatelů - druhá
strana smlouvy - která jsou definovaná v právních předpisech... stejně jako
doslovné paragrafy EULA (nejen MS) mi mohou být pro smích, určitě nalezneme
i ustanovení, která připadají humorná (nejen) našim právníkům i v případě
GNU GPL licence.

> 	Není na tom nic složitého - pokud se dvě firmy domluví
> na společné
> smlouvě (pro představu třeba o ceně nějakého výrobku) a
> některá strana ji
> nedodrží, nejedná se o trestný čin. Firmy se můžou mezi sebou soudit a
> výsledkem může být nějaké odškodnění, které ale plyne ze
> smlouvy, ne ze
> zákona - to je ten rozdíl.

	Hmmm.... a rozdíly občanského a obchodního práva jste alespoň v
základních obrysech stihl postřehnout?