Geometrie IDE disku

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Středa Září 21 15:07:09 CEST 2005

>Jestli nejsem uplne mimo, tak moje predstava je, ze BIOS (tedy INT13)
>nakonec taky pristupuje "primo na disk", ne ? Pokud dela premapovani, pak
>odhaduju, ze nejspis z c-h-s na linearni adresu (obracene by to jaksi
>postradalo smysl) a nekde si tedy musi (stejne jako jadro, kdyz se ho zeptam
>pomoci hdparm) sehnat tu geometrii.

Že by podle záznamu v CMOS ?

>Pokud je jejim jedinym zdrojem MBR (jako
>ze tomu moc neverim),

To nikdo netvrdil.

>pak by mely byt vysledky stejne, ne ?

Ne. A o to je to pak někdy  zajímavější.

> Navic, jak to
>funguje, pokud na tom disku zadna partition neni ?

BIOS si hodnoty ukládá do CMOS a programy jako fdisk (DOS) s nimi pak
manipulují.
Naopak pokud byl disk používaný v LBA režimu (typivky H=255), pak je
nejschůldnější cesta jak se toho zbavit :

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=512 count=1
+ reboot. Pak se najednou objeví daleko víc cylindrů (a H=16 ..)
Vyzkoušeno.

>Ja se spis obavam, ze BIOS pouziva jiny zdroj, nez jadro, a proto se jejich
>vysledky muzou lisit. Moc ale nechapu, proc si (kvuli konzistenci) Linux
>proste nezavola INT13/AH=08 ? Nebo je to slozitejsi ?

Protože se těm údajům nedá věřit ?

Příklady z praxe :
 - disk 40 GB na desce s limitem 32 GiB (podle záznamů nesedí velikost)
 - disk 80 GB na desce s limitem 8 GiB (staré P), BIOS o něm nesmí
vědět, protože by se nerozběhlo bootování ..

apod.