Výběrové řízení - státní samospráva - LONG

Daniel Hrbac talk na advokati.biz
Středa Září 21 21:31:55 CEST 2005

David 'Ilicz' Klementa napsal(a):

> Tohle je ale přece o něčem trošku jiném... Oni poptávají produkt M$
> Windows... A to mi může přece dodat kdokoliv ne?
>
> ilicz

Dobrý den,

možná tomu trochu rozumím tak zkusím uvést co je na tom špatně.
principem veřejné zakázky je získat co nejlevněji požadovaný výsledek.
Výsledkem je pak náplň činnosti toho či kterého poptávajícího, nebo
nějaká věc, či dílo. Jsem-li úředníkem v kanceláři, státním orgánem
apod. je mou povinností zajišťovat výkon činností, které mi ukládá
zákon. za tím účelem musím:
- psát dopisy
- psát a přijímat emaily
- tisknout
- komunikovat s ostatními orgány způsobem, který je mi předepsán, nebo
pro který se rozhodnu
- další....

Pokud tedy chci kupovat počítače k plnění těchto úkolů je zadáním
veřejné zakázky ten cíl, který má zařízení splňovat, tedy:

- vstup z klávesnice případně odjinud
- výstup na tiskárnu, případně email, či jinam
- sdílení dat pomocí rozhraní definovaného pravidlem nadřízeného orgánu
č. XY
- další....

Jakýkoliv jiné zadání v sobě obsahuje skrytá omezení.

je pravdou, že v oblasti softu je situace specifická s ohledem na
faktický monopol, který v této oblasti vládne. dá se předpokládat, že
nejméně komplikované řešení bude představovat to co mají všichni
ostatní. nicméně nestačí poukázat v podmínkách na konkrétní řešení, ale
je vždy zapotřebí definovat pouze cíle.

nebezpečí, které by takto správně definované výběrové řízení
představovalo, je asi noční můrou všech vládních sysadminů a těch, kteří
o tom rozhodují. dovedu si představit situaci, že při definici cilů bude
výrazně levnější řešení založené na jiném OS než MS. a to by v tomto
případě mělo vyhrát, protože nabídne nejnižší cenu. zároveň ale
pochybuji, a samozřejmě se omlouvám výjimkám, že většína vládních
sysadminů nechce o jiném řešení na workstejšnech ani slyšet, protože by
to museli někomu vysvětlovat, dělá se to trochu jinak, oni sami by se to
museli učit apod.... Kromě toho jsou definovány zákony (teď nevím jak se
jmenují), které v zásadě říkají, že jakákoliv státní správa tíhne k
udržování stávajících systémů v chodu a to do značné míry i bez ohledu
na jejich efektivitu, protože vyšší náklady zvyšují příjmy a tím i
důležitost úřadu.

takže se toto riziko eliminuje právě tím, že se v zadávacích podmínkách
definuje prostředek k dosažení cíle výběrovky a tím se ořízne část
možných nabídek.

ze zkušenosti vím, že VŽDY záleží na jednom, výjimečně na několika málo
lidech, kteří právě tyhlety detaily sestavují. netýká se to jen
software, ale obecně všech dodávek, kde je více možností systémově
odlišných řešení a které dosahují určiteho stupně technologické složitosti.

s ohledem na rozsah bludného kruhu je zcela nejasné, zda se v dohledné
době tento přístup změní. pokud sleduju postup nasazování OOo.org ve
světě ve veřejné sféře, tak se situace postupně mění. doufám, že se
někdo odhodlá i v čechách.

HOWG. /konec výlevu

zdraví

--