Re: Výběrové řízení - státní samospráva - delsi

Ing. Martin Hankovec martin.hankovec na ceskearchivy.cz
Čtvrtek Září 22 09:26:36 CEST 2005

Dobrý den,
protože jsem sysadmin ve státní správě, pokusím se vyvrátit některé bludy,
které tu zazněly:

> možná tomu trochu rozumím tak zkusím uvést co je na tom špatně.
> principem veřejné zakázky je získat co nejlevněji požadovaný výsledek.
> Výsledkem je pak náplň činnosti toho či kterého poptávajícího, nebo
> nějaká věc, či dílo. Jsem-li úředníkem v kanceláři, státním orgánem
> apod. je mou povinností zajišťovat výkon činností, které mi ukládá
> zákon. za tím účelem musím:
> - psát dopisy
> - psát a přijímat emaily
> - tisknout
> - komunikovat s ostatními orgány způsobem, který je mi předepsán, nebo
> [...]

Promiňte, ale právě že tomu rozumíte jen trochu. Spousta úředníků, někdy
většina používá ještě specializované programy pro výkon své práce. Jsou to
třeba programy na zpracování sociálních dávek, různé databáze od
specializovaných firem atd atd. Úředník většinou nepracuje jen tak, že píše
někomu dopisy a mailuje. To je možná názor někoho, kdo na žádném úřadu nikdy
nepracoval.

> Pokud tedy chci kupovat počítače k plnění těchto úkolů je zadáním
> veřejné zakázky ten cíl, který má zařízení splňovat, tedy:
>
> - vstup z klávesnice případně odjinud
> - výstup na tiskárnu, případně email, či jinam
> - sdílení dat pomocí rozhraní definovaného pravidlem nadřízeného orgánu
> č. XY
> - další....
>
> Jakýkoliv jiné zadání v sobě obsahuje skrytá omezení.

Když si budete stavět dům a dělat výběrové řízení, také asi neřeknete jenom,
že tam mají být 3 pokoje a 1 kuchyně. Bližší zadání je třeba právě kvůli těm
specializovaným programům, jak jsem psal výše (případně kvůli návaznosti na
stávající systémy apod).

> je pravdou, že v oblasti softu je situace specifická s ohledem na
> faktický monopol, který v této oblasti vládne. dá se předpokládat, že
> nejméně komplikované řešení bude představovat to co mají všichni
> ostatní. nicméně nestačí poukázat v podmínkách na konkrétní řešení, ale
> je vždy zapotřebí definovat pouze cíle.

Ano, výběrové řízení nesmí být diskriminační. Nicméně musí být relativně
přesně určeno. Kolik jste už vypsal výběrových řízení? Ze své zkušenosti
vím, že když ho vypíšete moc obecně, tak stejně musíte osloveným firmám
následně blíže specifikovat, co vlastně chcete. A často se tak dostanete do
nečekaných problémů. Zeptejte se někoho, kdo používá elektronické tržiště a
vypisuje "obecné" výběrové řízení, jak dlouho mu trvá probrat se všemi
nabídkami třeba na 1 počítač (nabídek přijde třeba 400 z celé republiky).
Zažil jsem mnohokrát. A nejen to. Dneska se musí ve státní správě přes
výběrová řízení (resp. el.tržiště) nakupovat vše od IT. Takže i CD média,
tonery a barvy do tiskáren.

> nebezpečí, které by takto správně definované výběrové řízení
> představovalo, je asi noční můrou všech vládních sysadminů a těch, kteří
> o tom rozhodují. dovedu si představit situaci, že při definici cilů bude
> výrazně levnější řešení založené na jiném OS než MS. a to by v tomto
> případě mělo vyhrát, protože nabídne nejnižší cenu. zároveň ale
> pochybuji, a samozřejmě se omlouvám výjimkám, že většína vládních
> sysadminů nechce o jiném řešení na workstejšnech ani slyšet, protože by
> to museli někomu vysvětlovat, dělá se to trochu jinak, oni sami by se to
> [...]

Osobně bych nejraději nasadil v úřadech, co mi podléhají, Linux. Mou noční
můrou jsou spíše Win. Jenže používáme speciální archivářské databáze, které
chodí pouze na Win, a vpodstatě žádná firma Vám specializovanou aplikaci z
Win na Linux nepřepíše, když o to není masový zájem. A ten u spec. aplikací
není. Už jsem to zkoušel domluvit, marně. Linux je jen na serverech, tam to
můžu jako sysadmin prosadit. Takže teorie, že nasazování Linuxu všude závisí
pouze na sysadminech je zcestná.

> s ohledem na rozsah bludného kruhu je zcela nejasné, zda se v dohledné
> době tento přístup změní. pokud sleduju postup nasazování OOo.org ve
> světě ve veřejné sféře, tak se situace postupně mění. doufám, že se
> někdo odhodlá i v čechách.

Ono začít od zdola není tak jednoduché. Také jsem používal jen OO.org. Jenže
když Vám z Telecomu, z ministerstva apod. přijde formulář ve Wordu, kde máte
zatrhávací pole a další exotické záležitosti, tak se OO.org nechytal a
stejně jsem u Wordu skončil. A takové názory, že úředník může odmítnout
nadřízenému orgánu dokumenty v nějakém formátu patří do pohádky.

Doufám, že jsem tím aspoň trochu ujasnil, že názory některých diskutujích
jsou sice zajímavé, nicméně ve státní správě nepoužitelné, jak ví každý, kdo
tam někdy pracoval jako sysadmin.

Přeji pěkný den
Ing. Martin Hankovec
sysadmin archivů Jihočeského kraje