Skypebox aneb Oqak a wondershaper

Václav Štěpán stepan na kmlinux.fjfi.cvut.cz
Pondělí Únor 6 11:07:04 CET 2006

> To mi povidejte ze nesmim :-) Od toho jsem myslel ze to vyresi nejaky
> QoS skriptik, no ne? Proste aby byla nastavena IP/TOS bit preferovana
> pred ostatnim trafficem, to prece Wondershaper nijak nevyresi.
Mozna by sla ta realizace rozdelit na faze - kdyz bude fungovat a)
prejdete k b):
1) Kdyz zatizite linku, nesmi ping vyletet
Takze potrebujete nastavit strop _pod_ skutecnou kapacitou linky, aby se
Vam
nikdy nestosovaly data ve fronte a melo smysl pouzivat prioritizaci
trafficu.
Tady sice nemusi (me funguje, ale to je jedno) fungovat skvele telefonovani,
ale ping vyletet nesmi.
Dosahnete toho treba HTB+SFQ nebo jakymkoliv shaperem.
Muzete pouzit Wondershaper, ale zrejme se nevyhnete tomu si konecne
precist dokumentaci.

Pokud mate linku s promennou rychlosti, je treba nastavit v obou smerech
limity tak,
aby rychlost, ktera je strop (na kterou omezujete maximalni tok), byla
nizsi nez nejnizsi
vyskytujici se fyzicka rychlost linky.

Pokud mate linku, ktera se tez hodne pouziva pro upload, znamena to
shaping i pro odchozi
i pro odchozi provoz (nez mne nekdo postreli - treba ingress shaping
nebo IMQ).

Pokud stale vyletava ping, racte znovu na bod 1).

2) Kdyz vam _nikdy_ nevyletava ping.
Pokud si to dobre pamatuji, Wondershaper prave TOS bity pouziva. Pokud
se ptate jak je pozna,
staci vim + wondershaper.
Kdyz chcete, aby kdykoliv pobezi VOIP provoz, mel prioritu - a jste-li
sto rozeznat telefon podle IP,
muzete:
a) Mit na lince rezervu a pro VOIP vyhrazenou zvlastni tridu, ktera ma
vzdy dostatecnou rychlost
    (pokud mame 1) uspesne za sebou, sice po lince potecou i dalsi data,
ale pokud je linka pruchozi,
    je to v tezke pohode.
b) Mit na lince rezervu a pouzit PRIO vlastnost u HTB - pokud to spravne
nastavite (a to je jednoduche),
    bude to tak, ze dokud budou nejake VOIP pakety cekat na odeslani,
budou odeslany a teprve pokud
    je tahle fronta prazdna, prijdou na radu ostatni.

Oba pripady lze jednoduse dodelat do Wondershaperu nebo to neni tezke
napsat podle lartc uplne
z niceho.

Pokud chcete linku vyuzivat na fyzicke kapacite, nemate jak zajistit ani
1) ani 2), protoze vsechno
nakonec stoji ve frontach, kde nemate jak to ovlivnit. Muzete leda
koupit druhou, treba pomalejsi,
linku a tu pouzivat na high priority traffic.

Howgh.

Vaclav Stepan