Nabizim lokalizaci programu

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Čtvrtek Leden 19 08:40:22 CET 2006

Jan Kasprzak <mailto:kas na fi.muni.cz> wrote:
> 	Vyleze-li, nedam jim zapocet. To je jednoduche. Tohle je jejich
> posledni sance, jak ten zapocet dostat. Reknu jim, ze zadny "druhy
> pokus, kdyz se mi preklad nebude libit" nebude.
>
> 	Ale i tak, myslim ze lepsi spatny preklad nez zadny (aspon pro
> anglictiny neznaleho uzivatele). Ten spatny se da v
> jednotlivostech upravit.
> Zadny se musi napsat od zacatku.

	Vesměs souhlas, ale jedna technická...

	Překlad opravdu není legrace. Text je kolikrát zcela jasný, bohužel
ty textové katalogy, které je třeba přeložit mají jednu zásadní nevýhodu
(sám jsem dříve sem tam něco přeložil, největší počin byl X-Window
downloader) a sice, že je není možno překládat doslova. Dokonce je není
možno často překládat ani "počítačově obvyklou mluvou". Jednoduše proto, že
v dotyčném kontextu, který je však zřejmý až v okamžiku, kdy dotyčnou hlášku
uvidíme v dialogu, může být význam zcela jiný a český překlad neodpovídá
počítačovému "běžnému" překladu toho textu.

	V katalogu je sice hint, kde se v source dotyčný řetězec vyskytuje.
To je bohužel málo... Sám vím, jak jsem se několikrát trápil s tím, že jsem
za boha nemohl najít místo v GUI na obrazovce, kde je dotyčný text použit...

	A to v té době byl třeba X-Window downloader podstatně menší dílko
než většina z toho, co je k překladu nyní nabízeno...

	Chápu, že je to forma trestu a poslední (dobrovolná) šance pro
studenty, na stranu druhou říkám, že je to docela danajská šance, zejména s
vědomím, že jsem se tomu taktéž trochu věnoval a nejsa příliš dobrý v
angličtině jsem spíše narážel na technické obtíže než slovní a gramatickou
zásobu...