VYRESENO: Re: Vysoky load pri vetsi zatezi routeru

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Pondělí Červen 12 13:10:41 CEST 2006

On Mon, Jun 12, 2006 at 08:36:01AM +0200, Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek wrote:
> Za cenu 100% vytizeni procesoru - jak Linux (system time), tak MS
> Windows (kernel time) nedelaji v podstate nic jineho nez ze resi
> zalezitost v jadre OS - zkuste přenášet 100MB soubor po 100baseTx-FD.
> Věřím, ze se shodneme na tom, ze v dobe, kdy to bylo IN nebyl CPU
> Pentium II (Klamath, nikoli Celeron s 128KiB cache a podobne parodie)
> vykopávka.

Asi jsme každý pracovali na jiném hardware. Mé zkušenosti jsou takové,
že na Athlonu 1800 při automatické síťové instalaci paralelně na deset
stanic (přes NFS) nepřesahovala zátěž procesoru 25 procent ani ve
špičkách. Nezkoumal jsem, jak moc se na tom podílel driver karty a kolik
dělal NFS server a další user space procesy. Při jednoduchém datovém
přenosu plnou rychlostí to bylo ještě výrazně méně, typicky někdo kolem
10 procent.

> :-) asi jste jich měl málo v ruce, na některých fungoval pouze 8139too
> driver, na některých ten starší (ještě horší), některé vůbec...
> rovněž o linkování na 2 vrstvě vůči různým exotických APčkům by mohli
> jiní vyprávět (Breeze nebo Wavelan, o WiFi nemluvím)

Málo je relativní pojem, bylo to několik desítek, možná ke stovce.
Z toho jedna nefungovala vůbec hned po zakoupení (což se mi ale stalo
i u renomovanějších značek, jediný rozdíl byl v tom, že mi vzhledem
k ceně nestálo za to kartu reklamovat), jedna si nerozuměla s jedním
konkrétním switchem, s jakýmkoli jiným switchem nebo kartou komunikovala
bez problémů - takže si netroufám posoudit, zda to byl problém karty
nebo switche. A ano, u jedné po čase došlo k mechanickému opotřebení
konektoru, takže zlobil kontakt, ale to byste snad ani vy nevyčítal
chipsetu Realtek 8139... :-)

> Ano, třeba v neschopnosti Linuxu ho rozumě podporovat, když je to tak
> bezproblémový chip?:-) [hint - výměna za cokoli jiného než karta
> osazená tímto zpravidla vedlo k úspěchu, takže chyba je buď karta nebo
> OS... do userlandu to asi tahat nebudeme, že?]

Zrovna v tomto threadu máte názorný příklad situace, kdy pomohlo něco
úplně jiného než výměna karty za lepší (konkrétně lepší návrh pravidel
netfilteru) a naopak ta výměna karty za lepší nepomohla ani trochu.
Podle mé zkušenosti to není zdaleka ojedinělý příklad, naopak se s tím
v praxi setkávám častěji než se situacemi, kdy je problémem Realtek.

Prostě jsem proti tomu, aby se tazatelům tlačilo do hlavy, že původcem
všeho zla v síťové komunikaci je Realtek 8139 a že bez ohledu na to,
v čem je problém, stačí místo něj dát Intel a všechny problémy zmizí
jako mávnutím kouzelného proutku. Ve většině případů to totiž není
pravda...

							  Michal Kubeček