FC5?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Čtvrtek Březen 23 00:07:30 CET 2006

Libor Chocholaty wrote:
:
: Docela by me teda zajimaly klady a zapory v tomhle rozhodovani.
:
	Debian/Ubuntu prilis neznam, takze v tomhle moc neporadim.
Ale aspon teda pridam hlas na druhou stranu: ja pouzivam na serverech
i stanicich Fedoru (teda krome ridkych vyjimek RHEL a SLES, ktere byly
koupene s hardwarem). Duvody uvedu (uznavam ze cast z nich je subjektivni,
no flames, please):

	Nevyhody: kratka zivotnost (cca 10 mesicu). Na druhou stranu
kdyz clovek 1-2x rocne upgraduje, tak aspon na serverech nevyhnivaji
takove ty veci ktere nekdy nekdo zbastlil a uz se moc nevi jak to funguje,
clovek si udrzuje prehled co je tam "navic" a hlavne ho to nuti ty veci
"navic" pokud mozno minimalizovat, coz zase pak zjednodusuje udrzbu. Je to
vic prace, ale myslim ze to neni uplne ztraceny cas. YMMV.

	Vyhody:

- clovek ma progresivni technologie asi nejdriv ze vsech distribuci
ve vicemene stabilni forme (i kdyz se zda, ze nove OpenSuse se taky
vydalo touto cestou). At uz to bylo UTF-8, PAM, libc6, SW RAID
(vcetne podpory instalatoru), LVM (take vcetne podpory instalatoru,
dokonce od asi FC3 je implicitni instalace na LVM), pak SELinux,
ted treba XEN (vcetne podpory instalatoru), Avahi, ...

- rozumny a vicemene dodrzovany release cyklus co pul roku (asi hlavni
nevyhoda Debianu).

- snaha o co nejvetsi integraci s upstream verzemi (i vcetne novych verzi
ruznych veci uvnitr release cyklu)

- vychytane desktopove prostredi (ne ze bych z toho vetsinu pouzival,
staci mi sawfish, Galeon a gnome-terminal, ale cisty desktop z instalace
je pouzitelny i pro uzivatele neznale pocitacu, coz jsem overil na rodicich
:-).

- baliky ve formatu RPM (subjektivni, uznavam, ale podle meho nazoru je
RPM daleko lepsi format baliku nez DEB).

- Fedora Extras/Livna.org.

	Kdybych to mel zhodnotit objektivne:

- na desktop Fedora urcite patri.
- mate-li 1-2 servery, asi se vic naucite na Gentoo nebo mozna i Slackwaru.
- mate-li vic serveru, je dobre mit distribuci ktere rozumite a jejiz
	"logika" vam nejde proti mysli. Nejlepe takovou, jejiz balickovaci
	system ovladate do te miry, ze lokalni veci spolecne pro vic serveru
	si date do svych vlastnich baliku. V tomto asi prevazuje spis
	"pouzit to co znam" nad "hadat se s nekym co je lepsi". Tady bych
	rekl ze Gentoo ani Slackware neni to prave.

-Y.

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |