pridat disk do RAID-5

Úterý Listopad 28 01:07:19 CET 2006

On Wed, 22 Nov 2006, Petr Stehlik wrote:

> ale rikal jsem si, ze bych uz ted ten koupeny disk pridal do pole jako
> spare (protoze mi nedavno jeden disk po 10 mesicich provozu odesel, tak
> jsem si rikal, at to pole ma kdyztak hned kam sahnout pro nahradu).

To je rozumné. Přesněji řečeno je nerozumné provozovat RAID bez
hotspare disku.

> Chci se zeptat, jestli jste nekdo uz zkouseli rozsirovat RAID-5 za behu
> o dalsi disk a jestli jde pak ten spare disk pridat jako normalni
> (odsparovat ho :-), [...]

Ano, ale nebyl to sw RAID-5 na Linuxu. ;)

Odpojit hotspare by neměl být problém. Komplikovanější je rozšíření RAIDu.
Zdá se, že dostatečně nová linuxová jádra to umí také (říkají tomu
"reshape"), ale kromě dost schopného jádra je třeba splnit ještě pár
podmínek:

- systém by neměl během provádění této operace jakkoli havarovat
  (např. kvůli výpadku napájení nebo chybě hardware), takže je dobré,
  když se to provede co nejrychleji

- je to svým způsobem rebuild celého RAIDu, tedy dost velká zátěž
  a je třeba mít dost velkou rezervu, aby se to dalo provést a
  nenarušilo to normální provoz