Hledame programatory nadsence

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Úterý Říjen 17 09:03:04 CEST 2006

Ondřej Tůma <mailto:konference na webjet.cz> wrote:
> Nejspis ste me spatne pochopil, nebot mluvite o tom samem co jsem uz
> zminil. Uznavam ze nekdy me myslenkove pochody predbihaji me
> vyjadrovaci schopnosti, ale zkuste si to prosim jeste jednou precist.
> Nebot to schema ktere jsem navrhnul je opravdu anonymni, predevsim pak
> v tech pripadech kdy je to potreba. A nemusi byt opet tam kde
> je potreba.

	Opravdu nechápu... - chápu relaci "platné CardID" hlas bez relace
někam dále. První technicko/administrativní problém nastane v termínu
"platné CardID" - na základě čeho budete zneplatňovat/vydávat CardID? Na
základě toho, že člověk dojde na pobočku, prohlásí - ztratil jsem CardID XY
(nebo jsem ho nikdy nevlastnil) a vydáte mu nový? Jak ověříte, že mluví
pravdu, jak ověříte, že ztracené CardID je skutečně jeho? Aha, takže nám
existuje relace "člověk" <-> CardID.

	Jedním z požadavků volebního systému je verifikovatelnost... Je sice
pravda, že můžete ukládat hlasy bez "značky", kdy nebo jak byly získány, pak
ale vyvstává otázka, jak takovéto hlasování verifikujete?

	Mne to stále vychází na - anonymní hlasování, které nesplňuje
současné požadavky na tento proces s tím, že opravdu silně pochybuji, že by
se ty požadavky na proces zpracování voleb zásadním způsobem měnily a nebo
hlasování není anonymní, ale vztahováno k nějakým značkám (Card ID to být
nemusí, ale na tu relaci až na člověka se stejně dostanete), pak si dovedu
představit, že splňuje současné atributy na průběh voleb a jejich zpracování
včetně verifikace - pak to ale v elektronickém světě není anonymní a to je
základní premisa, přes kterou se přenést bude velmi těžké a neveřím, že se
najde politická síla, která by prosadila změnu.