Hledame programatory nadsence

Filip Flajšar linux na ssos.cz
Úterý Říjen 17 13:44:10 CEST 2006

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek napsal(a):
> 	A kde máte tu základní premisu na verifikovatelnost, kterou jsme
> zmínil a která je v požadavcích? Dneska máte hlasovací lístky, na základě
> toho přesně víte, kolik platných hlasů někdo dostal... - tady víte pouze to,
> že hlasovalo X cardID a že máte Y zaznamenaných platných hlasů... - jste
> schopen dokázat krásnou manipulaci voleb, kdy bude sice sedět (X=Y) počet
> hlasů a cardID (za předpokladu, že každý hlas je platný, což v reálných
> volbách taktéž není pravda - lidi jsou děsná nemehla), ale některé strana
> dostala o milion hlasů více a druhé se "umazaly"? Jak tuto situaci budete
> [...]
Kdo rikal, ze hlas musi byt platny? Proste budete moc vybrat tak jak na
papire. Pokud "odevzdate" prazdny "elektronicky listek"
tak je neplatny uplne stejne jako papirovy.

X cardID = pocet zaznamenanych NEOVERENYCH hlasu.

Pak se samo musi ty hlasy spocitat a vypudit z nich neplatne.

Kdo udela tu manipulaci? Pouze clovek co ma pristup k db. Toto neni
technicky faktor, ktery tu resime, ale lidsky.
Reknu to jinak. Dneska ma vetsina komisi pocitac a program, ktery za ne
vsechno spocita.
Stejne se to nakonec uklada nekde na serveru, kde hrozi uplne stejna
moznost zneuziti.

> 	Udělat to dnes technicky nejde, protože hlasovací bedny jsou
> zapečetěné a počet hlasovacích lístků je poměrně přísně evidován a znamenalo
> by to zkorumpovat volební komise v mnoha volebních okrscích - narazíte na
> lidský faktor... - vše to odpadá s hlasovacími kiosky a centrální
> elektronickou evidencí hlasování...

Resite tu technickou stranku veci nebo lidskou? Co ja vim, tak se tu
resi technicka stranka. Odrbat se da uplne vsechno!
A to muzete mit kontrol kolik chcete, ale vzdy se najde zpusob jak to
obejit. Jak se dostanou rodne cisla nebo cisla uctu na net?
Ze by spatne navrzeny software?
Technicky to mozne je, tim jsem si jist. Akorad to chce vedet jak.

-- Filip Flajsar