RE: jednoduchý domácí linuxbox

Martin Patka linkonf na mikroservis.cz
Neděle Srpen 3 02:37:10 CEST 2008

Zdravim,

> poohlížím se po nějakém levném jednoduchém linuxboxu, který
> bych používal jako jednoduché datové uložiště a pro vzdálený
> přístup zvenčí (OpenVPN, SSH, ...). Budu to používat sám,
> takže to nemusí to nijak extra výkonné - základními požadavky
> je hlavně rozumná hw spolehlivost (RAID 1), energetická
> úspornost (nesmí to topit) a jednoduchá údržba (upgrade,
> apod.). Umístěné to bude až za routerem / firewallem takže
> zvenčí budou dostupné jenom některé porty.
>
> Díval jsem se na hotová řešení, a celkem se mi líbí
>
> QNAP TS-409
> Synology NAS CS-407

QNAP neznam, ale mohu porovnavat to Synology a potom Intel SS4000.

To Synology je sice malinko drazsi, nez ten Intel, ale z hlediska
vlastnich uprav je mnohem otevrenejsi. Rychlost jsem objektivne
nesrovnaval, ale subjektivne mi pripada i rychlejsi.

Ten Intel zase ma vyhodu v tom, ze disky ma v "suplickach" a je HotSwap.
Mozna ma i propracovanejsi backupovaci SW pro wokna (umoznuje zalohovani
image disku a dokonce se z tech image daji pres sit pri obnove ta wokna
i nabootovat). Umoznuje i NFS, ale ackoliv se pres webove rozhrani zadavaji
konkretni IP pocitacu, tak to stejne exportuje jeden jediny NFS-root, takze
vsechan data jsou v jedniem adresari a tudiz je to v podstate nepouzitelne.
Podarilo se mi na tom rozchodit rsync, ale jen v nesifrovane podobe - pres
scp se mi to nepodarilo. Nepodarilo se mi ani najit zadny "repozitar", jen
jednu nemeckou stranku, kde je ke stazeni par programku (vcetne toho
rsyncu),
ale to je asi tak vsechno.

Naproti tomu ten Synology je mnohem otevrenejsi, dokonce na oficialnich
strankach vyrobce jsou navody, jak to "otevrit" bud pres telnet, nebo
pres SSH pro "integrate 3rd party software/applications into Synology
Product".

A pro synology je k dispozici pomerne velky repozitar, instalace z netu je
pres
utilitku "ipkg".

> Oboje mají místo pro 4x HDD s možností RAID 0, 1, 5, a je v
> nich nějaký embedded linux. Máte s nimi někdo zkušenosti, co
> se spolehlivosti a instalace vlastních balíčků týká?
>
> Uvažuji také o postavení vlastního systému na bázi mini-ITX,
> které vyjde levněji - víte o nějaké vhodné "ready to go"
> distribuci vyladěné pro tyto účely?

O necem podobnem taky uvazuju, co se tyce SW, tak je k mani treba
pomerne malicky (neco pres 20MB)freenas http://www.freenas.org/ na
bazi freebsd, dale openfiler http://www.openfiler.com/ na bazi rPath
linuxu (je to nejaky klon redhatu), ten je ale uz mnohem vetsi (po
instalaci ma skoro 1GB), k mani ke snad i nejaka starsi verze NASlite
(nove verze jsou uz komercni, takze jsem je ani nezkousel).
Dale je neco na http://lime-technology.com/, ale to je volne jen
pro max. 3 disky, pro vice disku je to opet placene, takze taky jsem to
nezkousel.

Jinak asi bude problem s volbou vhodne platformy, protoze vsechny
ty miniITX maji jen jeden PCI-slot, vetsinou jen 100Mbps kartu a jen
dva SATA kanaly. Takze do slotu bud 1Gbps kartu, nebo rozsirujici
SATA-radic. Pouziti PCI-riseru pro dve karty je v podstate nemozne,
protoze spodni slot je "pod" urovni zadnich konektoru na zakladni desce,
takze se tam mechanicky nevejde.

Z hlediska spotreby jsem uvazoval o nejake desce s Atomem, ale zatim
jsou u nas dostupne jen dve, Intel LittleFall, a nejaka od GigaByte, ale obe
maji opet jen 100Mbps a 2x SATA. Navic to s kompatibilitou asi nebude
zase tak bezproblemove, na te desce od Intelu ta distribuce FreeNAS
velice casto tuhne, at uz je nainstalovana v compactflash nebo na disku.
A Openfiler se mi vubec nepodarilo nainstalovat, uz pri bootu to
ztuhne (kernel panic) na ovladaci SATA disku (ata_piix).

Pristi tyden chci jeste zkusit zmerit prikon miniITX s celeronem (Intel
LittleValey), ale to uz bude urcite vic nez 30W - a nekde jsem
cetl, ze s novymi 45W procesory od AMD se lze i s klasickou deskou
dostat pod 40W v "klidovem stavu" - to by taky jeste bylo snesitelne.
A do mnou vyhlednuteho case
(http://interlink.tsbohemia.cz/default.asp?cls=stoitem&stiid=73522 )
by se klasicka microATX deska vesla......

Zatim nashle

Martin Patka                      network & server administrator
Mikroservis v.o.s.                e-mail:     smartin na mikroservis.cz
Nerudova 45                       phone work: +420 481624301
51301, Semily 1
http://www.mikroservis.cz