ntpd dilema

Čtvrtek Květen 1 21:38:42 CEST 2008

On Wed, 30 Apr 2008, Vancl Miroslav (QRIS) wrote:

> [...] - myslím, že skok může některé programy docela slušně rozhodit
> (konkrétní příklad ale nemám).

Nejproblematičtější jsou skoky směrem dozadu, protože pak začnou vycházet
časové intervaly záporné délky.

Se skoky dopředu by dobře napsané programy měly počítat, ovšem mohou
vést k potížím u úloh, které si plánují práci podle skutečného času.
Např. když se najednou pustí pět dávkových úloh současně. Nebo naopak se
některá nespustí, protože byla patřičná hodina přeskočena.

Nicméně musím říct, že jsem hodiny opravoval mnohokrát a s nějakými
poruchami jsem se setkal jen výjimečně.

> Btw. nechápu, proč ntpdate nepodporuje adjust i pro velké odchylky. Hodiny
> se přeci dají standardně zrychlovat a zpomalovat v docela širokých mezích
> (tuším +-10%), takže upravit několikaminutový rozdíl by mohlo trvat několik
> desítek sekund.

ntpdate je ochoten "adjustovat" jakoukoli odchylku, stačí mu to nařídit
pomocí -B. Ovšem rychlost určuje jádro, protože to celé funguje tak, že
ntpdate prostě předá požadovanou změnu jádru a to jí provede (viz
adjtimex(2)).

Podobně to dělá i ntpd, které ovšem zároveň i upravuje i rychlost hodin.
Což je asi mj. důvod, proč jádro kvůli "adjustaci" mění rychlost hodin jen
neznatelně, protože jinak by se to s ntpd pobilo.

--
Pavel Kankovsky aka Peak                          / Jeremiah 9:21        \
"For death is come up into our MS Windows(tm)..." \ 21th century edition /