sip, pulseaudio, linphonec, ...

Michal Rybarik michal.rybarik na ecce.sk
Středa Listopad 11 21:29:28 CET 2009

Zdravim

> S tym asteriskom je to zaujimavy napad, nieco na ten sposob ma aj
> napadlo, ci by sa nedal asterisk pouzit ako sw telefon, ale
> rychlodotaz do googlu nevyhodil nic zaujimaveho (zrejme som ho zle
> polozil) a viacej som sa tymto uz nezaoberal. Skusim pohladat a
> nastudovat. Asterisk naviac na kazdom PC nebude problem, jedine co na
> tych strojoch ma bezat, je Opera, nic viacej netreba a aj ten
> najlacnejsi HW je na tieto potreby predimenzovany :)
Ono je to pouzivane primarne na ladenie Asterisk ustredne (sedite za
ustrednou, pripojite sluchadla/mikrofon, a z konzoly viete vytocit
hovor, prijat hovor, atd) ale technicky nic nebrani pouzivat to po
troche skriptovania ako softfon, pripadne si cez to ludia robia paging,
intercom, atd.
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+config+alsa.conf

> Ak som dobre pochopil, tak na kazdom PC ste mal cez seriovy port
> pripojeny mobil, nainstalovany asterisk a uzivatel telefonoval takymto
> sposobom? Zrejme dostanem za
E-e, mali sme jeden GSM server, v ktorom bolo viacero zvukovych kariet,
multiportova karta so seriovymi portami, a na kazdom seriovom porte +
zvukovke bol poveseny jeden mobil. Cez SIP prisla z nasej hlavnej
ustredne poziadavka na hovor, Asterisk si podla prefixu v telefonnom
cisle vybral niektoru skupinu mobilov (podla operatora), poslal na nu
hovor. Volnemu mobilu v tejo skupine sa cez seriovy port poslal prikaz
na vytocenie, pripojil sa audio kanal, a potom sa uz len periodicky
zistoval status hovoru a v pripade potreby sa zase AT prikazom spojenie
zhodilo, alebo sa zhodil hovor na SIP strane. Pri telefonovani v opacnom
smere to fungovalo podobne. Cez chan_gsm sme zaroven na tych mobiloch
vedeli prijimat/odosielat SMS, nastavovat presmerovania hovorov podla
casu, a podobne. Zdrojaky su k dispozicii, ale je to skor na amaterske
nez profesionalne pouzivanie, dovody vid nizsie...
> ulohu technicky zrealizovat prepojenie aj do GSM siete a ked som
> pozeral, co SIP GSM brany stoja (4 kanaly ~2000 EUR a bude treba 2-3
> taketo zariadenia), bolo by taketo riesenie na nakup HW o 80%
> lacnejsie (rozpocet je znacne limitovany), otazne je potom to, kolko
> vyjde naprogramovanie.
Nas vyslo samotne programovanie (mzda programatora) chan_gsm cca
20-30tisic korun, plus hromada casu stravena predtym a potom okolo toho
celeho riesenia, to ale neviem vycislit. Hlavny problem je s tym ze
bezne dostupne GSM telefony nie su stavane na nonstop bezporuchovu
prevadzku - seriovy/USB port je na nich urceny na obcasne priopjenie, po
hodinach/dnoch/tyzdnoch sa rozpadava komunikacia... Je to rozne kus od
kusu, verzia firmwaru od verzie, typ od typu. Novsie Siemensy, Nokie,
atd, nam vydrzali fungovat maximalne niekolko hodin/dni bez zasahu,
stare Ericsson (T10s/A1018s) aj niekolko mesiacov.  Chapem vyrobcov ze
to takto neriesia/neosetruju, ak vam zamrzne alebo sa vypne mobil,
proste ho vypnete/zapnete a zivot ide dalej, pri nejakej GSM brane
niekde v serverovni sa vsak ocakava ze to pobezi bez obsluhy. V tom case
ale stala 2-kanalova SIP/GSM brana okolo 90tisic Kc, na co rozpocet
nebol, takze sa to riesilo takto. Dnes je nastastie cena uplne inde
(zhruba 10tisic Kc) takze nie je nutne takto lepit. Pribudli zase ine
problemy napr. prenositelnost cisla, nastastie aj na to je riesenie -
cez AGI (Asterisk gateway Interface) je mozne dotazat sa po internete na
to, v ktorej sieti je ktore telefonne cislo prave zapojene, a smerovat
hovor na prislusnu branu podla skutocnej domovskej siete, nie podla
prefixu v telefonnom cisle. V kazdom pripade to je uz od zamerania
konferencie trochu off, keby nieco, tak pripadne emailom...

M.R.