RAID 10,f2 pro SATA

Jan Houstek Jan na houstek.net
Čtvrtek Květen 27 16:35:34 CEST 2010

On Thu, 27 May 2010, Milos Prudek wrote:
> Chci tam mýt MythTV a běžné home složky uživatelů - běžná práce s
> desktopem.

Jak často MythTV omýváte?

> RAID 1 ani neuvažuji, chci něco, co mi dá redundanci i vyšší rychlost
> zároveň. 4 disky kupovat nechci. Chci koupit 2-3.

Pokud potřebujete/chcete redundanci, kupte dva disky a udělejte RAID1.
Ušetříte peníze, energii a sobě nervy až s tím bude nějaký problém. I když
pořídíte 3 disky a uděláte na nich RAID0, rozdíl ve výkonu prakticky
nepoznáte.

> takže se rozhoduji mezi RAID 10 a RAID 5. Říkáte že RAID 10 se pro 2
> disky nehodí, takže mi vychází jako nejlepší 3 fyzické disky v RAID 5 (a
> /boot partition na RAID 1, kopie na všech 3 discích).
>
> RAID 5 někteří nedoporučují pro jeho pomalost zápisu, jiní ale píšou že
> jeho zápis je v praxi (ne v teorii) stejně rychlý jako RAID 10, tak
> nevím.

Na některé věci je RAID5 opravdu krajně nevhodný, např. pro data a logy
intenzivně zapisované databáze je mezi RAID5 a RAID10 v praxi sakra
rozdíl.

U lokálního storage většinou platí, že pokud systému výkonově vyhovuje
jeden samotný disk bez RAID, tak RAID1 ze stejných disků, případně i RAID5
(nemáte-li nějaký předpotopní CPU) bude fungovat stejně dobře. Pokud
samotný disk nestačí, tak to většinou čarováním se sw RAID stejně
nezachráníte (mnohem víc pomůže použití rychlejšího disku nebo cílené
rozložení zátěže mezi víc disků).

-- HH