" Zmizelá?=" =?iso-8859-2?q?partišna...

Slávek Banko slavek.banko na axis.cz
Pondělí Duben 30 10:35:38 CEST 2012

On Monday 30 of April 2012 09:52:35 Ludek Finstrle wrote:
> Muj pribeh byl, ze jsem vzal disky ze stroje s hloupym SATA radicem do
> stroje s HPERC700 HW raid radicem. Ten musi mit vse jako nejaky raid,
> tak jsem na kazdem disku udelal raid0 z jednoho disku. No, ale protoze
> jsem mel problem, ze v HPERCu videl disky o neco mensi, tak jsem je musel
> vratit do puvodniho stroje. Sel jsem pomoci CD ro rescue rezimu
> a kdyz jsem zvolil detekci linuxu, tak pak videl v shellu jen sda, sdb, ...
> vse bez partition (pritom dmesg partitiony ukazoval). Pak jsem rebootnul
> a dal jsem, aby nedelal detekci linux na discich a pak v shellu videl
> [...]

Uvedené zmizení / nezmizení všech oddílů může mít docela jednoduché
vysvětlení. Jde "docílit", když se sejdou dva předpoklady:

1. pole používá metadata v dříve obvyklém formátu 0.90 == na konci oddílu.
2. konec posledního oddílu se shoduje s fyzickým koncem disku.

V takovém případě jsou totiž metadata "platná" jak při přístupu jako k oddílu
(například /dev/sdb2), tak při přístupu jako k celému disku (/dev/sdb).
Přednost v takovém případě dostane disk jako celek, a proto již jsou následně
oddíly "ztraceny" == zařízení v /dev/ zahozeny.

Že k uvedené situaci nedocházelo častěji je důsledkem toho, jak se systému
hlásí geometrie disku. To, jak se hlásí systému, má dost daleko k tomu, jaká
je fyzicky - obvykle hlášených 255 hlaviček v sobě disk opravdu nemá.
Důsledkem této "zdánlivé" geometrie je to, že pak za posledním "cylindrem"
obvykle zůstane řada sektorů nevyužitelných. A díky tomu se konec posledního
oddílu jednoduše nemůže shodovat s koncem disku jako takového.

Jenže, když místo MBR použijete GPT, tak přestane počítat se zdánlivou
geometrií, začne počítat se skutečnými sektory a tak může 2. předpoklad
nastat docela snadno. Naštěstí u nově vytvářených polí se používá novější
formát metadat raidu, který se vyznačuje i tím, že je umístěn na začátku
oddílu - takže nesplní 1. předpoklad.

Slávek