Zarovannie partitions na 4k/512b disku

Karel Zak kzak na redhat.com
Pondělí Květen 21 12:19:59 CEST 2012

On Fri, May 18, 2012 at 11:52:42AM +0200, Dusan Zatkovsky wrote:
> Na notebooku mam problem s vykonom disku a napadlo ma, ci to nebude jeden z
> tych zabugovanych diskov, ktore zle reportuju velkost sektoru.

To by melo jit zjistit, parted i fdisk vraceji pro prikazy p/print
velikost Physical/Logical sektoru, pripadne hdparm -I /dev/sdb

Jste-li si jist ze disk je 4k a reportuje jen 512 tam jste vyhral v
loterii nejaky z prvnich WDxxEARS ;-) (ale uz je to cca 2 roky co je
to snad opravene)

> Partition table mam nasledovnu:
>
>  1      1049kB  106MB   105MB   primary   fat16        diag
>  2      106MB   15.8GB  15.7GB  primary   ntfs
>  3      15.8GB  387GB   371GB   primary   ntfs
> -----
>  4      387GB   750GB   363GB   extended
>  6      387GB   387GB   201MB   logical   ext3         boot
>  5      387GB   750GB   363GB   logical                lvm
>
> Pomocou gparted som overoval zarovnanie a dosiel som k nasledovnemu
> vysledku:
>
> (extended)            (parted) align-check minimal 4        -    4 not
> [...]

ty vadne disky o sobe tvrdi ze jsou 512 sektorove, pak je ale
nepravdepodobne ze by neco dokazalo reportovat nezarovnanou partition
(oproti cemu by se to zjistilo?)

> (extended/boot)    (parted) align-check minimal 5        -    5 aligned
> (extended/lvm)      (parted) align-check minimal 6        -    6 aligned
>
> 4-ka je extended partition, ktora v sebe zapuzdruje boot a lvm, v ktorom je
> nasledne root a swap.
> No a teraz otazka - zarovnanie 5 a 6 sa overuje voci 4, alebo voci disku?

To se prepocitava na Physical sector size -- a dela to i kernel, takze
pokud o sobe disk reportuje korektne velikost sectoru (coz je
pravdepodobne) tak v

    /sys/block/sda/sda*/alignment_offset

musi byt vsude nula. Obecne je alignment_offset jiny nez nula jen u
disku samotneho (napr. sda) pokud bezi v rezimu kompatibility s
dosovskou geometrii apod.

(teoreticky kernel umi i -1 ;-) ale to je jen pro stacked devices kde to
 nejde spocitat z duvodu nekompatibility velikosti apod.).

> Najlepsie riesenie jby bolo ten disk vybrat a otrieskat ho WD o hlavu

To neni treba, zakladni pravidla jsou:

    * 1MiB offset pro zacatek u prvni partition
    * zarovnavani na cele MiB u velikosti vsech partition

pak mate pravdepodobnost, ze vse bude zarovnano at uz je disk jaky chce.

Jak novejsi fdisk tak parted zarovnavani kontroluji.

    Karel

--
 Karel Zak  <kzak na redhat.com>
 http://karelzak.blogspot.com