Kdenlive dotazy (Re: Strih videa pod Linuxem?)

Václav Ovsík vaclav.ovsik na seznam.cz
Čtvrtek Únor 16 20:58:04 CET 2017

jenom heslovite

On Thu, Feb 16, 2017 at 02:41:41PM +0100, Jan Kasprzak wrote:
> 	Pokud mate nekdo tipy k workflow, necham si poradit:
>
> - jednou se mi stalo, ze nejaka scena byla v te casove ose normalne videt,
> 	ale pri prehrani prislusneho useku byla v Project monitoru videt
> 	jen tma. Zadny efekt nebo tak neco nad tou scenou nebyl, dokonce
> 	dvojklik na tu scenu mi ukazal, ze ktereho klipu a ze ktereho mista
> 	ta scena pochazi. Nezjistil jsem, jak to opravit. Tak jsem ulozil
> 	projekt, zavrel kdenlive a spustil znovu. Pote uz ta scena
> 	vubec v projektu nebyla a na prislusnem miste bylo i v casove ose
> 	jen prazdno. Setkal se s tim nekdo?

bohuzel setkal :(, nevim presne ted v ktere verzi. Bohuzel jsem to
nedotahl k opakovani a nejakemu bugreportu.
Ted je v Debianu Sid verze 16.12.1, problem se mi stal s nejakou starsi
verzi.

> [...]
> 	pres shift+mys najdu prislusne misto, a klikem rozstrihnu klip
> 	na dva. Typicky v tomto miste chci smazat tu cast _pred_ mistem,
> 	kde se prave nachazim. Nicmene oznacena je cast _za_ rozstrizenim,
> 	takze musim zpatky vybrat do select toolu, kliknout na cast pred
> 	rozstrizenim, zmacknout delete, a pak cely zbytek posunout spacer
> 	toolem zpet a zrusit tak vzniklou mezeru. Nekdy pritom se nahledove
> 	okno prepne z Project monitor na Clip monitor, a ja se pak divim
> 	co se to prehrava. Jde tohle udelat nejak jednoduseji?

ja to delam tak, ze v miste kde chci neco vystrihnout, tak klip rozseknu
tim X - nemusi to byt presne. Protoze nerad klikam a radeji pouzivam
klavesnici (nejsme preci zadni klikari ;), tak kurzor v timeline posunuju
pomoci Alt <- -> (sipky) - skoky po klipech (zacatek, konec) a
Shift - <- -> po jedne sekunde. A samotne sipky po 1 frame.
Anebo teda nekam kliknu tou mysi ;).

Najdu tedy misto, kde by mela scena zacinat a koncit. Necham tam stat
kurzor. Mam zapnuto "snap" (prilepovani). Capnu do mysi konec sceny
a mys popotahnu na misto kurzoru. Jak je zaple to lepeni, tak to tam
ochotne poskoci.

Kdyz mam orezane sceny, tak zacnu sestrkavat sceny k sobe cik/cak na
sousednich stopach. Delam jenom jednoduche prolinacky dissolve, takze
necham mezi scenami prekryv 1 sekunda, protoze se mi to dela zase
snadno. Alt - sipka - konec predchozi sceny, Shift - <- o 1 sec doleva,
mysi chytit nasledujici scenu a prirazit ke kurzoru. Pak staci kliknout
mysi na roh sceny a samo to tam prdne dissolve.

Na konec a zacatek treba drag/drop hodit Fade to black/Fade from black
a Fade out/Fade in (jedno je na video a druhe na audio).

Nejaky titulek na zacatek

...jsem v tomhle minimalista.

> - kdyz teda klip rozstriham na jednotlive sceny a chci je propojit treba
> 	tim automatickym dissolve transition, musim je rozestrkat
> 	stridave do stopy video1 a video2. Kdyz si to pak rozmyslim
> 	a chci vystrihnout jeste jednu scenu, potrebuju budto ve zbytku
> 	za tou scenou zamenit video1 a video2, nebo teda tu jednu scenu
> 	dat do uplne nove stopy video3. Jde tohle nejak pekneji?

ja to dal kdyz se mi to stalo prave do video3.

> - kdyz bych chtel do videa dat nejakou zvukovou stopu (hudbu na pozadi),
> 	ale v urcitych mistech zachovat nejake sumy nebo hluky z puvodniho
> 	klipu, jak se to dela?

nezkousel jsem. Snad pomoci efektu Volume vytahnout jenom misto, ktere
ma byt slyset z puvodni stopy...

--
Zito