disk na odchodu?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Duben 12 22:19:09 CEST 2018

Napsal jste to dobře. Dřív, za dob disků o velikosti stovek MB, byla
vyhražená oblast pro "neviditelnou" opravu vadných sektporů 3% z kapacity.
Nyní, v době TB disků, mi připadá, jakoby ta oblast byla stále stejná - tedy
3% ze stovek MB.

U toho zmíněného regeneračního SW to má smysl, když je disk ještě v pořádku.
Stárnutí záznamu je známá věc a jeho občerstvení jednou do roka-dvou je
životnosti disku prospěšné.

použití badblocks ale nevede k tomu, že slabší sektory, ktreré se podaří
ještě přečíst, jsou ihned realokovány. To tak fungovalo kdysi, dnes mi
připadá že se remapuje až když se narazí na poslední bit, který ještě lze
opravit.

Totiž magnetický záznam u disků kdysi a nyní, je obrovský rozdíl. Kdysi se
zapisovalo s vlnovou délkou přes několik magnetických domén a o "syrové"
jedničce či nule rozhodoval zesilovač s hysterezí (záznam je v nějakém
enkódování RLL). Dnes probíhá záznam bitu o vlnové délce zlomku velikosti
magnetické domény a hraje se na to, že se domén zmagnetuje více (představte
si mačetu posazenou na kýblu s bramborama) a záznam prosákne i do hloubky.
Následné čtení dat pak vyhodnocuje nikoli tupý klopný obvod, ale signálový
procesor, lovící data z šumu z průběžného okna (tedy nikoli v reálném čase
jako dříve) za pomoci mechanismů pro opravy chyb (těch mechanismů je dnes
více úrovní).

Tedy dnes jsou chyby při čtení standardním jevem, zatímco dříve to byla
vážná chyba. Stává se tak, že u odcházejícího disku jeden soubor přečtený
několikrát, nebude binárně shodný, ale chybu v systému nic nenahlásí.