your mail

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Úterý Leden 26 11:26:10 CET 1999

"Igor Bujna" <bujna na tcioptics.cz> wrote:

> No v Sendmailu jsem zatim zacatecnik--->takze tady trochu tapu,
> ale podle popisu jsem vytvoril databazi pomoci
> dbm -d mailertable make mailertable.txt

   Bohuzel michate nekolik veci dohromady. Pouzivani jinych databazi nez
databaze aliasu se objevilo v IDA konfiguraci sendmailu nekdy pred deseti
lety. IDA byla v te dobe diky generovani souboru sendmail.cf pomoci
makroprocesoru m4 z relativne maleho souboru .m4 a pouzivani databazi
nejvyspelejsim zpusobem konfigurace sendmailu.

   Do konfigurace sendmailu verze 8 byly postupne v prubehu asi 5 let
pridavany jednotlive rysy IDA sendmailu vcetne pouziti m4 pro vytvoreni
konfigurace a databazi, ale bohuzel konfiguracni soubor pro zpracovani
makroprocesorem m4 vypadal jinak. Nyni uz je standardni konfigurace
sendmailu podstatne mocnejsi nez IDA. Navic IDA konfigurace se jiz nekolik
let nevyviji, takze treba antirelayova pravidla jsem si musel napsat sam.
Proto je vhodne s IDA nezacinat, a pokud jej pouzivate, pomyslet na prechod
na normalni konfiguraci.

   Pokud presto chcete pouzivat IDA konfiguraci, musite provest patch
sendmailu (patchovany sendmail bude fungovat i s normalni konfiguraci).
Bohuzel disk s patchem zrovna lezi vedle mne na stole, takze pokud jej
nemate, musite pockat na jeho obnovu.

   Konfiguracni soubor pro IDA ma obvykle priponu .m4, a obsahuje (krome
komentaru) pouze radky define(VLASTNOST, [hodnota]), pricemz VLASTNOSTi
maji jmeno slozene z velkych pismen a podtrzitek. Databaze se standardne
u IDA sendmailu vytvareji programem dbm, ktery je v adresari ida/aux u
IDA rozsireni. Tento program podle pouziteho parametru ocekava dva ruzne
formaty vstupniho souboru: pro "dbm load" je to format

klic       hodnota

zatimco pro "dbm make" je to format

hodnota    klic    klic

Program dbm vsak umi vytvaret pouze jeden typ databazi (obvykle hash, ale
mozna to jde zmenit pri prekladu).

   Standardni konfigurace sendmailu se provadi pomoci souboru, ktery ma
obvykle priponu .mc, obsahuje mimo jine radky OSTYPE(system),
FEATURE(vlastnost) MAILER(mailer), ale i define(nazev [, hodnota]).
Databaze se vytvareji programem makemap a je potreba zadat typ databaze
(hash, dbm, ...) jak v prikazu makemap, tak ve vlastnim konfiguracni
souboru sendmail.cf (nebo zkontrolovat, jaky tytp se tam objevi pri
pouziti jednotlivych maker v .mc souboru a stejny pouzit v prikazu
makemap). Vstupni soubor pro makemap ma vzdy format

klic       hodnota

zato je mozne si vybrat format (hash, dbm, btree, ...) vytvorene databaze.

> ,coz se mi vytvoril soubor mailertable.db a to jsem prejmenoval na
> mailertable.dir a mailertable.pag.

   To prejmenovani byla chyba. V sendmail.cf se pripona nepise, protoze
si sendmail doplni spravnou (spravne pripony, je-li souboru vice) podle
typu databaze.

> v sendmail.cf jsem nastavil Kmailertable dbm /etc/mail/mailertable
> ale stale mi vypisuje stejnou hlasku.
> a ksyz jsem to udelal podle "hash ...",tak to sendmail sezral
> akorat,ze pote ,kdyz jsem spustil sendmail,tak v logu bylo, ze
> "neni nalezen server a local user neexistuje".
> /etc/mail/mailertable.txt
> TCP,novell.tcioptics.cz tcioptics.cz

Tento radek je ve formatu "hodnota klic", takze je urcen pro IDA. Pokud
skutecne mate sendmail upraveny pro IDA a chcete jej pouzivat, vytvorte
databazi bud prikazem

   dbm -d /etc/mail/mailertable make /etc/mail/domaintable.txt

nebo by snad mohlo jit zmenit radky v mailertable.txt na tvar

tcioptics.cz      TCP,novell.tcioptics.cz

a databazi vytvorit prikazem

    makemap hash /etc/mail/mailertable < /etc/mail/domaintable.txt

ale jeste jsem to nezkousel.

   Pokud chcete pouzivat normalni konfiguraci sendmailu, podivejte se
do cf/README z distribuce sendmailu, na http://www.sendmail.org a na
http://www.linux.cz/cikhaj/Sendmail/node8.html (tam je i popsano
zprovozneni urcitych vlastnosti jak pro IDA, tak pro standard, takze
by Vam to mohlo pomoci pri pripadnem prechodu z IDA).

                                                        S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229