QMAIL logy, mailboxy

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Úterý Květen 16 09:06:29 CEST 2000

On 16 May 00, at 8:27, Tomas Lada wrote:

> zaklady systemu?

Dobre, beru zpet "zaklady systemu" a davam tam "zaklady
programovani v systemu". Zustavam ovsem toho nazoru, ze vedet,
co je "stdin" by mel kazdy. :-)

> Myslite tim zrejme vytvoreni samostatne partition pro adresar
> /var/spool/mail/.

Ne nutne. /var/spool/mail je na nejake partition. Na te partition
nastavite quota.

Nyni jsou mozne dva pripady:
1. Na partition, kde je /var/spool/mail, neni zadny jiny adresar
zapisovatelny pro uzivatele. Pak jsou kvota na tu partition
ekvivalentni kvotam na /var/spool/mail.
2. Na te partition jsou i dalsi adresare zapisovatelne pro uzivatele.
Pak se kvota na ten dalsi adresar sdileji s kvotou na mailbox. To
muze a nemusi byt na skodu.

> Myslim ze tohle bude zrejme systemovejsi reseni.

Urcite; ovsem vyzaduje to (zakladni) znalost programovani
linuxoidnich systemu.

> Jsem tady od toho abych se to naucil a zakladni konfigurace mailserveru do
> cehoz spada i velikost maiboxu sakra nemuze byt nic sloziteho.

Velikost mailboxu neni az tak zcela zalezitost nastaveni
mailserveru. Presneji receno, nektere mailservery nastaveni kvot
nechavaji na operacnim systemu ci spravci. Duvod? Lze si to
napsat na miru. (Vzpominate, jak jsem vam rozepsal nekolik
zakladnich strategii?)

> To se neda nastavit primo na tom mailserveru?

qmail sam o sobe se slovem "kvota" vubec nepracuje. Dorucovadlo
pouze identifikuje chybu write() pri zaplneni kvot jako docasnou.
Jak jsem napsal, takoveto chovani muze byt zadouci i nezadouci -
zalezi na mistni politice (cti: rozhodnuti administratora).

Pokud se o kvoty nechcete nijak obzvlast starat, mate provoz radu
stovek az tisicu mailu denne a nemate zrovna miniaturni disk, pak
proste kvoty nastavte a dal se nestarejte - system si s tim popere.

Mate-li samozrejme provoz v radu desitek az stovek megabajtu
mailu denne, pak je potreba byt konzervativnejsi.

> Ve vsech mailserverech se ty quoty
> konfiguruji takhle podivne?

Neumim odpovedet. Treba v sendmailu jsem nastavovani kvot taky
nevidel ("je to zalezitost OS, ne MTA").

> S timto nemohu jinak nez nesouhlasit. "vyladeni systemu do nejmensich
> podrobnosti" - sakra jde mi jen o velikost toho maiboxu. Mimochodem jakou
> velikost maiboxu ma nastavenou qmail defaultne? Doufam ze ne neomezenou (podle
> mista na HDD)?

qmail dela write(). OS mu tento write() dovoli nebo nedovoli.
Nevidim tu zadny rozpor. [Nemate-li nastavene kvoty, je velikost
mailboxu neomezena. Stejne tak je neomezena velikost
jakehokoliv jineho souboru. Uzivatel bez kvot snadno pomoci
"dd if=/dev/zero of=/tmp/soubor" (nebo "of=~/soubor") zaplni disk
vsem krome roota.]

> Vite, vcera jsem si procital maily od Vas a prave v tomto bodu jsme si
> nerozumeli. Ja jsem Vam psal, ze by se mi libilo umistit mailboxy do
> /home/jmeno.prijmeni a vy jste mi na to napsal, ze je to z blata do louze
> oproti /var/spool/mail/. Myslel jsem tim
> /home/adresar_uzivatele, ale zrejme jsem to spatne formuloval.

Ach tak, to jsme si nerozumeli. Zkusim znovu zformulovat svuj
argument:

Mit vsechny mailboxy ve stejnem adresari (/var/spool/name,
/home/mailboxes apod.) je blbost. Ma to totiz problemy
a. s pristupovymi pravy
b. s udrzbou
c. s necim jako /tmp (ci ~/tmp)
d. pripadne s poctem souboru v adresari

Pokud chcete mailbox a ne maildir, vrele doporucuji dat mailbox do
domovskeho adresare uzivatele (tedy
/home/uzivatelskejmeno/mailbox).

> Ted tedy je pro
> me otazkou jak obtizne by bylo nastavit kvoty na /home/uzivatel/?

Nastavite kvoty na partition, na niz je /home.

> A co bych k
> tomu potreboval vedet?

"less /usr/doc/HOWTO/mini/Quota"

(v kostce:
1. prelozit jadro s podporou kvot, pokud tak prelozeno nebylo
2. nainstalovat balik pro spravu kvot, pokud nainstalovan nebyl
3. editovat /etc/fstab a namountovat disky s podporou kvot
4. pomoci edquota nastavit kvoty (je tam i naznacen awk skript, jak
nastavit hormadne kvoty vsem uzivatelum).)

Kdyz uz budete mit kvoty na /home, nemusite se dale starat o
kvotu na mailbox - ta je implicitne zahrnuta v celkove kvote.

Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz
http://www.antek.cz
PGP key ID: 0x3BA9BC3F