Proc ne MS-antivir na MTA (Re: Amavis a ...)

Lubos Kaspar kaspar na cnb.cz
Pondělí Červenec 2 13:00:41 CEST 2001

> From: David Rohleder <davro na ics.muni.cz>
> Subject: Re: Amavis a prilis mnoho jedoucich antiviru
> To: sendmail na linux.cz
> Date: Sun, 1 Jul 2001 21:44:43 GMT
>
> Kdyz si kupuji auto, tak si vyberu takove, ktere ma co nejvice
> nezavislych bezpecnostnich prvku a nebudu tvrdit, ze kdyz do mne
> narazi kamion, tak mi to stejne nepomuze a tyto prvky jsou tedy nanic.

To je ovsem ponekud nepripadne prirovnani. Kdyz uz jsme u primeru, taky si
dovolim jeden: sroubovani antiviru do MTA je podobne nevhodne, jako treba
pozadavek, aby ridic autobusu kontroloval jizdenky cestujicich. Sice mozna
nepojede cerny pasazer, ale: bude-li ridic kontrolovat za jizdy, treba se
autobus (i s platicimi cestujicimi) vyboura, kdyz kvuli tomu zastavi, bude
vsechny (i platici cestujici) zdrzovat (a zastavi-li nevhodne, mozna i
jen tim ohrozovat plynulost nebo dokonce bezpecnost provozu).

Absence jizdenky neohrozuje bezpecnost jizdy autobusem, proto ridic jizdenky
kontrolovat nemusi; absence jizdenky ohrozuje hospodareni provozovatele, proto
jizdenky kontroluje revizor, ktery obvykle neni soucasne ridicem. Viry
neohrozuji provoz MTA, proto je zbytecne, aby se MTA zabyval jejich chytanim;
viry ohrozuji MS-systemy, proto staci, kdyz jsou antiviry primo na nich.

Kazdemu, co jeho jest: MS-systemy at si se svymi viry hraji samy.

Tato poznamka ma zakladni chybu v tom, ze antiviry, ktere cizopasi na MTA,
jsou zamerene vyhradne na to, co funguje pod MS-systemy. Videl uz nekdo
nejaky "OS-univerzalni" antivir, antiworm ap.?

> Mezi normalnim uzivatelem a rootem neni az zas takovy rozdil. Jen
> drobna modifikace a worm mohl napadnout uzivatelovy data nebo vyuzit
> nejaky lokalne zneuzitelny exploit (a tech neni malo).

Ve srovnani s principialni neodolnosti proti tomu, co muze
delat program bezici pod neprivilegovanym uzivatelem MS-systemu, jsou
takove uvahy dosti teoreticke. Videl uz nekdo neco takoveho v "masivni"
akci? Tvrzeni, ze "mezi normalnim uzivatelem a rootem neni az zas
takovy rozdil", je jako vtip dobre. Kdyby nebyl, k cemu by asi root byl
definovan?

> To nezalezi na rootovi.

Takze podle toho je jedno, spusti-li se program pod rootem nebo ne.
Zajimave...

> Jak si prohlizite PostScript? Jste si jisty, ze gs je prelozeny s
> prepinacem -dSAFER ?

Kdo si prohlizi pod rootem, tak asi nedela dobre. Kdyz si nekdo prohlizi
pod beznym uzivatelem, tak co? I kdyby byl onen gs prelozen s jakymkoliv
prepinacem, tak by to nemelo shodit cely system, jako je tomu notoricky
pod MS.

BTW:
Docela by me zajimalo, jestli vyrobci antiviru plati "desatky" do chrtanu
MS za to, ze je "zivi" vyrobou tak skvelych systemu, aby jejich "zasluhou"
mohli svymi udelatky parazitovat. At je tomu jakkoliv, je s podivem, ze je stale
dost zakazniku, kteri plati obema stranam.
--
                                                Lubos Kaspar