GPL-licence-realne pouziti

Pavel Kysilka goldenfish na mamutik.ucw.cz
Úterý Červenec 1 21:47:24 CEST 2003

	zdravim panove,

  zareaguji na thread "(odpocinkove) GPL kod v komercni aplikaci" a
  zaroven rozpoutam dalsi diskusi.

  jedna se mi o realne pouziti GPL-licence a programovani pod ni.

  moje pozice je programator, vetsinou hlavni programator.
  fandim dost opensource a jeho filosofii. a vcelku bych rad videl take
  nejaky obchodni model a funkcnost.

  dostavam se do situace, kdyby se hodilo pouzit kod s GPL licenci.
  vyhodou je to, ze nemusite nic psat znova, je to ozkouseno, mate
  pristup ke zdrojakum, muzete je modifikovat.a predevsim je vyhoda v
  tom, ze je nejaky progres (at uz na danem OS projektu nebo u vas pri
  vyvoji dane zakazky). na vyvoji kodu se podili vice lidi a kod
  nekam speje oproti tomu, kdyz kod je nekde pod zamkem.
  take uz me prestava bavit se starat o to, kdo mi co kdy ukradne a
  jestli to pouzije nekdo jiny ci ne.

  dostal jsem se parkrat do situace, kdy by se hodilo pouzit nejaky
  opensourcovy projekt.

  jak to ale dopada:

  1) vedeni ci manageri reknou, ano pouzijte to, ale bude to pod zamkem.
     doslova ukradnete to. projekt bude uzavreny. je to preci zadarmo a
     nikdo na nic neprijde.

  2) GPL licence nam nevyhovuje, a tak aby to zustalo "doma", tak to
      napiseme znova. hotovou knihovnu kupovat nebudeme, musime usetrit(
      i kdyz zde by se dalo polemizovat o tom, co se udela s ustrenymi
      penezi). a tak programatori "busi" neco znovu.

  je mi jasne, ze ne vse jde psat pod GPL licenci. take to, ze lide
  jeste musi pochopit, ze smer je v poskytovani sluzeb, vyvoji aplikaci
  pomoci vice subjektu a ne v tom, ze napisu neco, co se zavre do trezoru.

  a co me zajima ?

  a) jake pouzit zabirajici argumenty na managery ? treba k tomu, ze
  udelate cast kodu, ktery se pouzije na nejakem opensourcovem projektu
  , vede k jeho rozvoji a zaroven se tim zrealizuje zakazka.
  ted nemam na mysli pojednani o GPL licenci nekde na
  webu, ale neco z praxe a "totalni argumenty", ktere zabraly k
  realizaci zakazky s GPL licenci.

  b) delal jste nekdo uz zakazku pod GPL ? cilize realna nasazeni
  programu ci aplikaci s GPL licenci. mam ted namysli zakazky v rozsahu
  desitek az stovek kKc . zde by se hodily nejake realne priklady.

  dik za napady

    zatim

      pavel 'goldenfish' kysilka